فال حافظ امروز(سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲)

غزل شماره ۳۰۵

به وقت گل شدم از توبهٔ شراب خجل

که کس مباد ز کردار ناصواب خجل

صلاح ما همه دام ره است و من زین بحث

نیم ز شاهد و ساقی به هیچ باب خجل

بود که یار نرنجد ز ما به خلق کریم

که از سؤال ملولیم و از جواب خجل

ز خون که رفت شب دوش از سراچهٔ چشم

شدیم در نظر رهروان خواب خجل

رواست نرگس مست ار فکند سر در پیش

که شد ز شیوهٔ آن چشم پر عتاب خجل

تویی که خوبتری ز آفتاب و شکر خدا

که نیستم ز تو در روی آفتاب خجل

حجاب ظلمت از آن بست آب خضر که گشت

ز شعر حافظ و آن طبع همچو آب خجل

تعبیر فال

از کار زشتی که انجام داده ای بسیار خجالت زده هستی. منتظر بقیه سرنوشت خود باش که هرچه صلاح باشد همان خواهد شد. خودت را بی تفاوت نشان نده ثابت کن از کار که کرده ای خجالت زده هستی. ذات خوبی داری پس به درونت رجوع کن و سیاهی و ظلمت را از دلت بدر کن و بگذار دلت همچون آب صاف شود.

برای گرفتن فال نیت کنید و اشاره ای بفرمایید

فال حافظ آنلاین

فال حافظ واقعی صد درصد درست

در عاشقنامه، تفالی به حافظ بزنید و فال حافظ آنلاین از کاملترین دیوان حافظ بگیرید. دقت داشته باشید که در اغلب وبسایتها دیوان حافظ به طور کامل نیست و فال حافظ اصلی و فال حافظ واقعی و صد درصد درست، باید از بین دیوان کامل حافظ باشد.

در عاشقنامه دیوان کامل غزلیات حافظ موجود است و از بین کاملترین مجموعه غزلیات دیوان حافظ، می توانید فال حافظ آنلاین بگیرید.

دلیل اصلی محبوبیت فال حافظ

خواجه حافظ شیرازی یا همان لسان‌الغیب یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین شاعران ایرانی است. به‌طوری‌ که بعید به نظر می رسد در یک‌ خانه ایرانی دیوان حافظ پیدا نشود. فارغ از زیبایی غزلیات حافظ موضوع تفال و به عبارتی مشورت با حافظ از دلایل اصلی محبوبیت فال دیوان حافظ است.

فال حافظ با معنی و تفسیر

گاهی درک ادبیات و مفهوم غزلیات حافظ ممکن است مقداری دشوار باشد. به همین دلیل اغلب طرفداران طالع بینی حافظ به دنبال فال حافظ بامعنی و تفسیر هستند. بر همین اساس در این سایت پیشگویی حافظ را به همراه تفسیر قرار داده‌ایم تا به‌راحتی بتوانید با یک کلیک تفألی بزنید  و از خواجه شیراز مشورت بگیرید.

با نصب برنامه فال قهوه با گوشی خود فال قهوه بگیرید.کافیست از فنجان قهوه عکس بگیرید تا این برنامه به صورت هوشمند اشکال و نمادها را شناسایی و فال شما را تعبیر کند.

دانلود مستقیم فال قهوه

باوجود تاثیر عمیقی که خواجه حافظ شیرازی روی فرهنگ وزندگی ایرانیان داشته است اما جزئیات کمی از زندگی او در دسترس است. از همین رو در این مطلب قصد داریم هم شیوه صحیح گرفتن فال حافظ را باهم مرور کنیم و هم با خواجه شیراز بیشتر آشنا شویم.

طالع بینی و پیشگویی با حافظ

در ابتدا باید بدانیم که فال واژه‌ای عربی به معنای پیشگویی، بخت و خبر از آینده است. تعداد زیادی از افراد به استفاده از فال برای دانستن اتفاقات آینده معتقدند.

می‌توان گفت ما ایرانیان نیز جزو این گروه هستیم که به فال اعتقاد داریم، در فرهنگ و ادبیات ایرانی فال خوب زدن را «مروا» و فال بد زدن را «مرغوا» که از دو کلمه مرغ و آوا تشکیل شده می‌گویند. در زبان عربی به فال خوب زدن، «تفأل» و به فال بد زدن «طیره» می‌نامند.

پیشینیان ما فال خود را با آواز و حرکت پرنده‌ها می‌زدند آن‌ها دیدن هدهد را خوب و عقاب را بد می‌دانستند.

در طول سالیان دراز یکی از رایج ترین فال‌ها در میان ایرانیان تفال به دیوان حافظ است. تفال از دیوان حافظ و مشورت با او رسوم و عادت‌های ما ایرانیان به‌ ویژه در مناسبت‌های و جشن‌های کهن ایرانی است.

ماجرای اولین تفال به اشعار حافظ

بااین‌حال جالب است بدانیم اولین بار چه کسی و چه زمانی تفالی به حافظ زده و از دیوانش فال گرفته است. اولین فال حافظ اندکی پس از فوت حافظ توسط پسربچه‌ای گرفته‌شده است. درست در زمانی که بر سر محل دفن حافظ بحث جدل بالا گرفته بوده است.

حافظ شیرازی

زندگینامه خواجه حافظ شیرازی

خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدین محمد حافظِ معروف به لسان‌الغیب از شاعران مطرح قرن و متولد شیراز است خواجه شمس‌الدین در سنین پایین موفق به حفظ قرآن شد و از همین رو تخلص حافظ را برگزید.

البته حافظ القاب بسیاری دارد که مشهورترین آن‌ها ترجمان الاسرار، لسان العرفا، ناظم الاولیا، بلبل شیراز، خواجه عرفان، خواجه شیراز، کاشف الحقایق، مجذوب سالک و ترجمان اللسان است.

پدر حافظ تاجر و  مادرش اهل کازرون بود. حافظ دارای یک خواهر و یک برادر ( به روایتی دو برادر) بوده است. اغلب اشعار او به شکل غزل هستند.

تا به امروز زندگی‌نامه و اشعار حافظ مورد بررسی بسیاری از بزرگان ادبیات سراسر جهان قرارگرفته است. موضوع اشعار حافظ باوجود تنوع بسیار درباره عرفان الهی معشوق، فراق و آشکار ساختن رذایل و فضایل اخلاقی است. گفتنی ست حافظ شیرازی بیشترین تاثیر را بر شاعران بعد از خود داشته است.

 در قرن هجدهم و نوزدهم میلادی اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد. مشهورترین طرفداران اشعار حافظ در جهان غرب گوته شاعر معروف آلمانی و فردریش نیچه فیلسوف و شاعر آلمانی است.

حافظ در دوران نوجوانی به دلیل مرگ پدر و بدهی‌های انبوه او اجبارا درس و مدرسه را رها کرده و در نانوایی مشغول به کار شده است. طبق صحبت‌های فخرالزمانی، حافظ در اوقات فراغتش به مکتب‌خانه‌ای که نزدیک دکان نانوایی بوده می‌رفته و خواندن و نوشتن را در همان‌جا آموخته است . طبق آنچه از «مقدمه جامع دیوان» به‌دست می‌آید، حافظ و محمد گلندام هردو در مجلس درس قوام‌الدین عبدالله بن نجم‌الدین محمود شیرازی شرکت داشته‌اند.

 خواجه شیراز در ابتدای جوانی در شهر شیراز به‌واسطه دولت شیخ ابواسحاق اینجو، حکمران فارس، در امنیت و آرامش کاملی روزگار زندگی کرده است.

 شیخ ابواسحاق پادشاهی آزادی‌خواه بود که مردم را در آزادی‌های اجتماعی مختار گذاشته بود. بدین ترتیب حافظ جوان نیز در این جامعه آزاد، با شعف و مصلحت‌جویی زندگی می‌کرد و مسائل سیاسی زمان را با ‌دقت زیر نظر داشت.

« رند » لغتی که به‌وفور در اشعار حافظ دیده می‌شود فرهنگ‌های لغت آن را به‌عنوان زیرک، بی‌باک، لاابالی و منکر شرح می‌دهند، ولی حافظ از همین کلمه منفی، واژه پربار و شگرفی آفریده که برخی آن را ((خالی از مفاهیم دنیوی)) تعبیر می‌شود که تصور می‌رود در دیگر فرهنگ‌ها و در زبان‌های کهن و نوین جهان معادلی نداشته باشد.

من اگر رند خراباتم و گر حافظ شهر/اين متاعم که تو می‌بینی و کمتر زينم

فکر خود و رأی خود در عالم رندی نيست/کفر است در اين مذهب خودبينی و خودرأيی

آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست/عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی

 برای گرفتن فال نیت کنید و اشاره ای بفرمایید

ازدواج خواجه شیراز

حافظ شیرازی در ۲۱ سالگی ( یا ۲۰ یا ۲۷ سالگی) درحالی‌که هنوز در نانوایی کار می‌کرد و نان را به منطقه ثروتمند نشین شهر می‌برد، برای اولین بار معشوق شیرین‌زبان و زیبارویش شاخ نبات ۱۴ ساله را ملاقات کرد.

در آن زمان خواجه شیراز مجذوب زیبایی صورت و کلام شاخه نبات شده بود ولی تصورش این بود که شاخه نبات هیچ ارزشی برای عشق او قائل نخواهد شد.

طبق گفته حافظ برای رسیدن به وصال معشوقش، ۴۰ شبانه‌روز در آرامگاه بابا کوی شب‌زنده‌داری کرد و با دعا و استعانت از خداوند، سرانجام به مراد دل رسیده و با شاخه نبات ازدواج کرد، او در اشعارش مکرر از شاخه نبات یادکرده است.

گروهی نیز معتقدند ازدواج حافظ در سال‌های ۷۴۴ تا ۷۴۵ هجری ازدواج‌کرده و صاحب یک فرزند شده است. حافظ علاقه زیادی به همسرش داشته و بعد از مرگ همسرش تا پایان عمر ازدواج‌نکرده است.

دیدگاه‌های مختلفی راجع به همسر خواجه شیراز وجود دارد. عده‌ای معتقدند حافظ به‌واسطه شیرین‌زبانی معشوق را به شاخ نبات تشبیه می‌کرده چراکه در آن روزگار این نام رایج نبوده است.

حافظ چه طرفه شاخ نباتی ست کلک تو/کش میوه دل‌پذیرتر از شهد و شکر است

دسته‌ای دیگر اعتقاددارند حافظ در ۱۴ غزل نام نسرین را به‌کاربرده بنابراین نام همسر او نسرین بوده است. با تمام این تفاصیل حافظ شیرازی هرگز به‌صورت مستقیم در هیچ غزلی نام همسرش را نبرده و این موضوع برای همیشه در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده است:

 خوش بود لب آب و گل و سبزه و نسرین/افسوس که آن گنج روان رهگذری بود

 یارب آن کعبه مقصود تماشاگه کیست/که مغیلان طریقش گل و نسرین منست

فال حافظ اصلی

مرگ همسر و فرزند

گویا  مرگ همسر حافظ در یکی از مسافرت‌ها اتفاق می‌افتد و همین موضوع باعث شده حافظ از آرامگاه واقعی او بی خبر بماند.

ای نسیم سحر آرامگه یار کجاست/منزل آن مه عاشق کش عیار کجاست

عقل دیوانه شد آن سلسله‌ی مشکین کو/دل ز ما گوشه گرفت ابروی دلدار کجاست

ساقی و مطرب وی جمله مهیاست ولی/عیش بی‌یار مهیا نشود یار کجاست

حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج/فکر معقول بفرما گل بی‌خار کجاست

طبق بررسی‌های انجام‌شده فرزند اول حافظ در سن ۷ سالگی فوت می‌کند و پسر دیگرش مدتی بعد از مرگ مادر هنگام سفر به هند و در ابتدای جوانی از دنیا می‌رود. محققان ادبی معتقدند غزل زیر را حافظ برای بیان داغ فرزند سروده است.

دلا دیدی که آن فرزانه فرزند/نصیبش بودی از این تاق رنگین

به جای لوح سیمین در کنارش/فلک بر سر نهادش لوح سنگین

زندگی عارفانه حافظ

نقطه عطف زندگی خواجه شیراز، دیدار با عطارنیشابوری شاعر عارف و خالق تذکرةالاولیا و منطق‌الطیر بود که بعد از ازدواجش پیش آمد. او تا پایان عمر از عطار به‌عنوان مراد و استادش یادکرده و در برخی اشعار نیز به این مسئله اشاره‌کرده است.

گفته‌شده حافظ در سن ۶۰ سالگی، به مدت ۴۰ شبانه‌روز، در یک دایره که به دور خود کشیده بود زندگی کرده است. در صبح روز چهلم که مصادف با چهلمین سالگرد اولین دیدار حافظ و عطار بود، به نزد استادش عطار می‌رود و عطار با یک جام نوشیدنی که به او می‌دهد درک جدیدی از خدا به روی حافظ گشوده می‌شود

 جالب اینکه اکثر غزلیاتش را از حدود سن ۶۰ سالگی تا زمان مرگش سروده است،

 حافظ عاشق شیراز بود و تنها سفری که در دوران زندگیش به بوشهر بود تا به دعوت حاکم هند؛ به هندوستان برود دست بر قضا دریا طوفانی بود و نتوانست سفر کند. غزلی سرود و آن را برای حاکم هند ارسال داشت و به شیراز بازگشت؛

این چه شوری است که در دور قمر می‌بینم/ همه آفاق پر از فتنه و شر می‌بینم

هرکسی روز بهی می‌طلبد از ایــــــــــام/ علت آن است که هرروز بتر می‌بینم

ابلهان را همه شر بت ز گلاب و قند اســــت / قوت دانا همه از خون‌جگر می‌بینم

 اسب‌ تازی شده مجروح به زیر پـــــــــالان / طوق زرین همه در گردن خر می‌بینم

پند حافظ بشنو خواجه برو نیکی کـــــن / که من این پند به از دُرّ وگهُر می‌بینم

 این غزل زیبا را سرود و به شیراز بازگشت. مدتی که از شیراز دور بود، آن‌چنان اثر عمیقی بر حافظ گذاشت که وی را غمگین و افسرده کرد.

 برای گرفتن فال نیت کنید و اشاره ای بفرمایید

درگذشت حافظ شیرازی

خواجه شیراز در همان تولدش فوت کرده است. روایت است در رمان خاک‌سپاری حافظ عده‌ای از مردم به خاطر می‌گساری حافظ با دفن کردن او به شکل مسلمان‌ها و شیعه‌ها مخالفت داشته‌اند وعده‌ای دیگر او را مسلمان و شیعه می‌دانستند. بااین‌وجود محققین معتقدند خواجه حافظ شیرازی شاعر شیرین‌سخن عارف بزرگ ایرانی در سال ۷۹۲ هجری از دنیا رفته است.

چرا حافظ را لسان‌الغیب می‌نامند؟

لسان‌الغیب اولین لقبی که پس از مرگش به او داده‌شده است. گفته‌شده ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺣﺎﻓﻆ از دنیا می‌رود عده‌ای از مردم با توجه به حرف‌های عالم ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮﺍﺯ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ می‌ریزند ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻓﻦ ﺟﺴﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﻣﺼﻼﯼ ﺷﻬﺮ می‌شوند، به این ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ می‌گفتند ﺍﻭ بی‌دین ﺑﻮﺩﻩ ﻭ می‌گساری می‌کرده است. ﻓﺮﻫﯿﺨﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ برمی‌کنند ﺑﻌﺪ ﺍﺯ کشمکش فراوان پیشنهاد می‌شود ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻓﺎﻝ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ و طبق آن عمل کنند

ﮐﺘﺎﺏ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﮐﻮﺩﮐﯽ می‌دهند ﻭ ﺍﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ می‌کند ﻭ ﺍﯾﻦ ﻏﺰﻝ می‌آید:

ﻋﯿﺐ ﺭﻧﺪﺍﻥ ﻣﮑﻦ ﺍﯼ ﺯﺍﻫﺪ پاکیزه‌سرشت/ﮐﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﮔﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺷﺖ

ﻣﻦ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﮑﻢ ﻭ ﮔﺮ ﺑﺪ ﺗﻮ ﺑﺮﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺵ/هرکسی ﺁﻥ ﺩﺭﻭﺩ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﮐﺸﺖ

همه‌کس ﻃﺎﻟﺐ ﯾﺎﺭﻧﺪ ﭼﻪ ﻫﺸﯿﺎﺭ ﻭ ﭼﻪ ﻣﺴﺖ/همه‌جا ﺧﺎﻧﻪ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﭼﻪ ﮐﻨﺸﺖ

ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﻌﺮ حیرت‌زده شده و نهایتا او را در همان محل دفن می‌کنند بعد از این ماجرا ﺣﺎﻓﻆ لسان‌الغیب ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ می‌شود.

مسئله دیگر که در شعر حافظ هویداست خوانش های متعدد است اشعار به شما اجازه بارها خواندنش داده و غزلیات خواجه هیچ‌وقت وارد کهنگی نمی‏شوند.

تفال زدن در شب یلدا

حافظ خوانی از رسوم اصلی شب یلدا

حافظ از شاعران خاص و استثنایی است که «هنر ماندگار» به عرصه فرهنگ و ادب بشریت هدیه کرده است. یکی از عادت‌ها دیرینه ما ایرانیان حافظ خوانی و تفال به حافظ به‌ویژه در شب یلداست. فال حافظ و حافظ خوانی جزو جدانشدنی جشن یلدا به‌عنوان بلندترین شب است. طبق رسوم ایرانیان در این شب بزرگ‌ترخانواده تفالی به دیوان حافظ زده و برای همگان می‌خواند. ایرانیان احترام و ارزش زیادی برای حافظ و اشعار او قائل هستند و معتقدند با گرفتن فال حافظ در شب یلدا خدا هم به فال آن‌ها نظر دارد.

همان‌طور که میدانیم یلدا به بلندترین شب سال که بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) قرارگرفته است علاوه بر شب بنشینی شب چله فال حافظ گرفتن در مناسبت‌هایی چون چهارشنبه‌سوری، سال‌تحویل، بعدازظهر سیزده به در  و جشن مهرگان جزو رسوم کهن ایرانی است. ولی گرفتن این فال در شب یلدا مرسوم‌تر بوده و از لذت بیشتری برخوردار است.

چگونه بهتر حافظ بخوانیم؟ 

 عمدتا درمناسبت‌ها و جشن‌های ایرانی بزرگ‌تر فامیل که از تجربه بیشتر نیز برخوردار است و  ویا فردی مطلع از ادبیات برای فال گرفتن انتخاب می‌شود. چراکه خواندن صحیح غزلیات و تفال بی نقص به حافظ از عهده هرکسی برنمی‌آید. فرد منتخب که اغلب صوت خوشی نیز دارد به‌صورت شمرده و با صدای رسا شروع به خواندن غزل می‌کند. در اپلیکیشن عاشقنامه نیز غزلیات حافظ با خوانش استاد موسوی گرمارودی تا با شنیدن صدای ایشان ضمن لذت بردن از اشعار حافظ نحوه صحیح خواندن اشعار حافظ را یاد بگیرید.

چگونه فال حافظ بگیریم؟

تفأل به دیوان حافظ بیشتر در گردهمایی‌ها اتفاق می‌افتد و گرفتن بیشتر از سه فال برای یک نفر در یک‌زمان بی‌احترامی به حافظ و غزلیات او محسوب می‌شود. مرسوم است که برای گرفتن قال حافظ ابتدا نیت کرده و بعد او را به یعنی خدا و شاخ نباتش قسم داد.

افرادی نیز هستند که برای گرفتن فال حافظ وضو می‌گیرند زیرا به مقدس بودن آن معتقدند. سپس این سخنان را بر زبان جاری می‌کنند: ای حافظ شیرازی تو محرم هر رازی، تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم که هر چه صلاح و مصلحت می‌بینی برایم آشکار و آرزوی مرا برآورده سازی.

 و در آخر با حضور قلب حمد و سوره‌ای برای شادی روح لسان‌الغیب خوانده و دیوان حافظ را در دست چپشان می‌گیرند و با دست راست باز می‌کنند. اولین غزل از سمت راست صفحه جواب تفال است. در عاشقنامه نیز امکان گرفتن فال حافظ از میان تمامی غزلیات حافظ و به صورت تصادفی وجود دارد. در تفال با نرم افزار امکان انتخاب غزل های ابتدایی حافظ نیز وجود دارد که در تفال با کتاب حافظ کمتر اتفاق می افتد. علاوه بر این خوانش صحیح فال توسط اساتید و همچنین تعبیر آن در ادامه فال از مزایای تفال با عاشقنامه است.

 برای گرفتن فال نیت کنید و اشاره ای بفرمایید

شاهد فال حافظ

اولین بیت غزل بعد نیز شاهد فال (تایید کننده) است. بین بیت های ۱،۳،۵ یکی شاهد فال شماست. در شاهد فال حافظ مطالب غزل قبلی دوباره تایید و تکرار می شود. البته عده‌ای هفت غزل بعد را شاهد فال می‌دانند.

حافظ  معمولا در شاهد فال نظر خود را در مورد نیت شما ابراز می فرمایند.

بعد از تفال زدن صاحب فال با توجه باحال روحی و نیتی که کرده ابیات را تفسیر می‌کند.

تفسیر فال حافظ

فال حافظ را چگونه تفسیر کنیم

اشعار خواجه حافظ شیراز را می‌توان از جهاتی سهل و ممتنع نامید چراکه در عین روانی تفسیر آن کار هرکسی نیست. اشعار حافظ معمولا تعابیری چندوجهی دارد. خیلی از شعرها هستند که یک معنا بیشتر ندارند. تعبیر و تفسیر غزلیات حافظ بعد از چند بار خواندن تا حدودی قابل‌درک است به‌ویژه زمانی که نیت هود را در نظر بگیرید و اشعار را با نیت خود بسنجید. ولی دریافت تفسیر و معنای کلام حافظ تا حدودی دشوار است.

حتی گاهی اوقات خواندن نادرست در ابیات وجود دارد که نشان‌دهنده مثبت بودن جواب تفال است و خیر بودن فال شماست؛ مثلا اگر فالتان، غزل « رونق عهد شباب است دگر بستان را » آمد، در آن این بیت: «ساقی به نور باده برافروزد جام ما/ مطرب بگو که کار جهان شد به کام ما» در این شعر مستقیما به روزگار خوش و به کام بودن ایام صاحب فال اشاره‌شده است.، یا در بیت «صلاح کار کجا و من خراب کجا/ ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟» بار منفی شعرکاملا محرز است.

با تمام این‌ها در اغلب موارد لغات به‌کاررفته ناآشنا و عمدتا در روزگار قدیم کاربرد داشته است. ضمن اینکه همان بزرگ‌تر فامیل یا آن شخص باسواد و مطلعی از ادبیات که همیشه در مناسبت‌ها غزلیات حافظ را برایمان می‌خواند و تفسیر می‌کرد همیشه حضور ندارد.

 از همین رو بهترین روش جهت تقال زدن و خواندن ابیات حافظ استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که توسط بزرگان ادب خوانده‌شده و تفسیر آن نیز به‌صورت تخصصی صورت گرفته است. مولا اگر برای گرفتن قال حافظ به سایت عاشق نامه و یا نرم‌افزار عاشق نامه مراجع کنید می‌توانید دیوان حافظ را با صدای شاعر معاصر و چهره ماندگار سال‌های اخیر گوش کنید. علاوه بر این وجود موسیقی اصیل ایرانی در حاشیه صدای گرم موسوی گرمارودی برای لحظاتی شما را به شیراز و خال و هوای آرامگاه حافظ می‌برد.

 برای گرفتن فال نیت کنید و اشاره ای بفرمایید

حافظ در انديشه و شعر شاعران اروپايي

گوته

 حافظ در اشعارش حقیقت انکارناپذیر را ماندگار کرده است حافظ شیرازی هیچ همتایی ندارد! ژان ولفگانگ گوته؛ شاعر، فیلسوف، نویسنده، سیاستمدار و دانشمند بزرگ در میان آثار خود، یک اثر مهم دارد به نام دیوان شرقی. این اثر نه‌تنها یکی از عالی‌ترین آثار شعر و حکمت گوته است بلکه یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبی آلمان و اروپا به شمار می‌آید. گوته این اثر برجسته را با خواندن دیوان شعر حافظ به وجود آورد.

نقادان ادب جهان، گوته را یکی از ارکان چهارگانه ادب جهان نام داده‌اند و چنین شخصیتی با شیفتگی و دل‌بستگی درباره حافظ فراوان گفته است:« ای حافظ، آرزوی من آن است که فقط مریدی از مریدان تو باشم ».

نیچه

در میانِ پاره نوشته‌های بازمانده از نیچه، شعرى خطاب به حافظ هست: ’به حافظ. پرسشِ یک آبنوش.‘‏
آن می‌خانه‌ که تو از بهرِ خویش بناکرده‌ای‏
گُنجا‌تر از هر خانه‌اى ست،
می‌اى که تو در آن پرورده‌ای
همه‌–عالم آن را دَرکشیدن نتواند.‏
آن پرنده‌اى که [نام‌اش] روزگارى ققنوس بود،
در خانه میهمانِ تو ست،
آن موشى که کوه زاد، ‏
همانا——خود تو ای!‏
همه و هیچ‌ تو ای، می و می‌خانه تو ای،
ققنوس تو ای، کوه تو ای، موش تو ای،
تو که هماره در خود فرومی‌ریزی و ‏
هماره از خود پَر می‌کشی—‏
ژرف‌ترین فرورفتگیِ بلندی‌ها تو ای،
روشن‌ترین روشنیِ ژرفاها تو ای،
مستیِ مستانه‌ترین مستی‌ها تو ای
‏——— تو را، تو را —— با شراب چه کار؟‏

امرسون: حافظ از چیزی نمی ترسد، او بسیاری چیزها می‌بیند، کل را می‌بیند و تنها فردی است که آرزوی دیدنش را داشته‌ام یا دوست دارم مانند او باشم.

ادوارد فیتزجرالد: معتقدم حافظ بهترین نوازنده کلمات است.

ای.جی. باربری: حافظ در میان هم‌وطنانش همانند شکسپیر برای ما، مورد احترام است.

سخنان بزرگان ایرانی درباره حافظ

علامه محمدتقی جعفری: شکوه و زیبایی بیان هنری شعر حافظ به‌اندازه‌ای است که شخص را، چه بداند و چه نداند، حتی چه بخواهد و چه نخواهد، چنان متحیر می‌کند که آن معنا را که در حال شنیدن بامطالعه و احساس عمیق آن است، مانند حقیقت مطلق و مستقل از دیگر واقعیات درمی‌یابد.

شهریار: حافظ را ببینید که غزلش هیچ‌گاه بلند و طولانی نیست، هر مصرع آن، نقش ضمیر همه فارسی‌زبان‌هاست… این‌همه شاعر هستند، هیچ‌کدام سعدی و حافظ نمی‌شوند.

داریوش آشوری، نویسنده و مترجم معتقد است: «داستان حافظ و فهم حافظ در دنیای کنونی ما یک داستان پیچیده شگفت‌انگیز است. شاید به تعداد ایرانی‌ها بشود گفت که تفسیر حافظ وجود دارد.»

دکتر عبدالحسین زرین‌کوب: عارف و عامی، هر یک در حد وسع و فهم خویش از سخن حافظ ذوق می‌یابند و لذت حاصل می‌کنند.

شهید مطهری: شعر حافظ، نیرویی از زیبایی دارد که هرکسی که آن را می‌شنود، به‌سوی آن کشیده می‌شود.

بهاءالدین خرمشاهی: حافظ آموزگار نیست، معلم اخلاق نیست، واعظ نیست، امّا نفوذ کلام عظیمی دارد. شعرش بی‌آنکه ارشادی یا تعلیمی باشد، زندگی ‏آموز سده‌ها و هزاره‌هاست.

برای دیدن فال حافظ امروز اینجا کلیک کنید.

شیراز و آرامگاه حافظ

آرامگاه لسان‌الغیب در شهر شیراز و در حافظیه و فضایی مملو. از عطر و زیبایی گل‌های نشاط‌آور، درآمیخته با شور اشعار خواجه، واقع‌شده و در حال حاضر این مکان جزو پرطرفدارترین جاذبه گردشگری ایران و مقصد اول گردشگران خارجی است.

راز ماندگاری و جادوگری کلام خواجه حافظ

کلام حافظ شیرازی بسیار دلپذیر، شیرین و تاثیرگذرا است که در طول قرنها دچار یکنواختی نشده است. اما راز مانایی آن در چیست؟

از نکات ویژه غزلیات حافظ برخلاف روال معمول دوران او که شاعران به مدح حاکمان و بزرگان روی می‌آوردند، او برخلاف دیگران با وجودی که مورد لطف حاکمان بود، مداح صرف نبوده و به حسب وظیفه در مواردی از افرادی که به او عنایت داشته‌اند، سپاسگزاری کرده است.

راز مانایی و ماندگاری حافظ در دست یافتن به هنر متعهد و قرآنی و دمیدن معانی عمیق اعتقادی در روح و جان کلمات جادویی شعر است.

او خود را حافظ قرآن با ۱۴ روایت می داند، بر این اساس است که آیینه آفرینش در پیش چشمان او به وضوح چون تابلویی رنگین خودنمایی می‌کند و گویی فرشتگان آسمان در دعاهای سحر گاهی او، رازهای زندگانی را در گوش او نجوا می‌کنند و او به زبان غزل آنها را برای هم نوعان خود بازخوانی می کند.

دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند/گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند

ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت/ با من راه نشین باده مستانه زدند

آسمان بار امانت نتوانست کشید/قرعه کار به نام من دیوانه زدند

جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه/چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد/صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند

آتش آن نیست که از شعله او خندد شمع/آتش آن است که در خرمن پروانه زدند

کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب/تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند

اولین راز ماندگاری کلام حافظ گسترده بودن و تنوع آن است که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن محسوب می‌شود که مرور زمان نیز موجب کهنگی آن نشده است. روی سخن حافظ شیراز پا را فراتر از قومیت و نژاد گذاشته است و روی سخن آن با همگان است.

هنر دیگر حافظ یکی از مهم‌ترین تبدیل درد شخصیبه درد جمعی بود. آن‌چه میگفت  درد جامعه بود. بر همین اساس یک انقلاب در شعر فارسی به‌ وجود آمد. تا قبل از حافظ و البته سعدی، قالب شعری رایج عمدتاً قصیده بود. حافظ و پیش از او سعدی و مولانا، قصیده را به نوعی عقب راندند و غزل را جایگزین آن کردند. محتوای قصیده عمدتاً مدح بود ولی در غزل اندیشه‌های انسانی و عرفانی غلبه داشت.

همه‌فهم بودن اشعار حواجه شیراز دلیل دیگر جذابیت و محبوب بودن او و اشعارش است.حافظ اندیشمندی متفکر و دارای اندیشه‌ها و افکاری قابل‌بحث و مهم در همه ابعاد زندگی است.

برای گرفتن فال حافظ عشقی اینجا کلیک کنید

جایگاه فال در علم

می‌توان گفت فال پدیده اثبات ناشدنی است و عملا نیازی به اثبات ندارد. درواقع مسایلی که به عشق و بردباری و مسائل اخلاقی مربوط می‌شوند نیازی به اثبات علمی ندارند. بسیاری از صاحب‌نظران و روانشناسان معتقدند حافظ با اشعار خود و معانی ژرف و اخلاقی‌اش اعتماد و حس مثبت زیادی برای مردم ایجاد کرده است. به این شکل که شخص مسئولیت‌پذیر را به سمت اخلاقیات هدایت می‌کند.

حافظ خوانی

فال حافظ، درست یا نادرست

تفال به حافظ درواقع مآمن و پناهی فرد ناامید است؛ که دسترسی به عالم غیبی نداشته و بنا بر اعتمادی که به حافظ دارد تنها برای کسب اطمینان و امیدواری تفالی به حافظ می‌زند. در برای نیتی که دارد با حافظ مشورت می‌کند.

قطعا همه ما میدانیم حافظ هم مانند ما انسان عادی بوده و احتمالا با مشکلاتی حتی بیشتر از ما دست‌وپنجه نرم کرده است. تا جایی که در برخی از اشعارش به آن اشاره نموده است حافظ در کنج فقر و خلوت شب‌های تار … از فقر یا تنهایی و …، با تمام این‌ها کسی نمی‌تواند منکر اشعار نویدبخش و پرمغز حافظ شد.

 خواجه شیراز در اشعارش تقریبا به همه موضوعات پرداخته است به همین دلیل تفال زدن به حافظ گهگاهی برای مشورت و گرفتن حس مثبت خالی از لطف نیست.  چرا که حافظ همانند قرآن که  در یک سوره به بسیاری از موضوعات و مفاهیم می‌پردازد، در یک غزل چندبیتی، گستره‌ای وسیع از حکمت و معنا را می‌گنجاند.

به عبارتی تاثیرپذیری حافظ و متعاقبا اشعارش از قرآن تردیدی نیست. در حوزه صورت یا ساختار، مهم‌ترین ویژگی شعر حافظ یعنی استقلال ابیات، بیش از هر چیز اثرپذیرفته از آیات قرآن است.

کلام پایانی اینکه اغلب گرفتن فال نوعی سرگرمی قلمداد شده و لزوما صحت ندارد چراکه همه افراد توانایی ارتباط برقرار کردن با خواجه شیراز و عالم غیبی و روح را ندارند تا او مسیر درست را به صاحب فال نشان دهد.. مگر افراد باایمان و پاک‌باخته که خداوند در تمام مراحل زندگی‌شان حضورداشته و در سراسر عمرشان مسیر اخلاص و ایمان را در پیش‌گرفته‌اند.

همان‌طور که خواجه شیراز گفته:

گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان نگاه‌دار سررشته تا نگه دارد

 و چون بندگانم از من پرسند بدانند که من نزدیکم و دعای صاحب دعا را چون دعایم کند اجابت کنم.» (سوره بقره، آیه ۱۸۶)

   برای گرفتن فال نیت کنید و اشاره ای بفرمایید

امیدواریم با گرفتن فال حافظ آنلاین از دیوان کامل اشعار حافظ در سایت عاشقنامه لذت برده باشید. تلاش شده است تا ضمن تفال به حافظ، شما را با زندگینامه خواجه حافظ شیرازی و نحوه حافظ خوانی و فال گرفتن از دیوان حافظ آشنا کنیم.

مشترک
اعلان
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
فالگیر
فالگیر
3 سال قبل

سلام ممنون از سایت خوبتون
فال های جالبی داره من هر روز به سایت شما سر میزنم

مازیار
مازیار
2 سال قبل

درود بر شما

فریبا ابراهیمیان
فریبا ابراهیمیان
10 ماه قبل

سلام ، مدتی است که مشتری پرو پا قرص سایت فال حافظ شما شده ام. من عاشق حافظم و هر بار که فال میگیرم بسته به حال درونی ام جوابم را می دهد.